Pomiń polecenia Wstążki
Przeskocz do głównej zawartości
Przeskocz do głównego menu
Nawiguj w górę
Logowanie
logo do druku
 
UCZELNIA SGH
Ewaluacja : Rekomendacje i wskazówki dla pracowników
Ewaluacja
 

 Rekomendacje i wskazówki dla pracowników

 

JAK EFEKTYWNIE PUBLIKOWAĆ

TRZY KROKI DO SUKCESU

Krok 1

Jak poprawnie przygotować artykuł

 
Czasopismo warto wybrać już na etapie pisania artykułu, przejrzeć ostatnie numery czasopisma, zapoznać się z podobnymi tematycznie artykułami w nim opublikowanymi (sprawdzić, czy nie było w ostatnim czasie większej liczby podobnych tematycznie artykułów), sprawdzić  z jakich rejonów świata dominują afiliacje/nazwiska autorów i czy poziom zamieszczonych w danym czasopiśmie artykułów odpowiada temu co napisaliśmy. Bardzo istotne jest dopasowanie tematyki artykułu i journalu. Artykuł musi dotyczyć kwestii aktualnych w badaniach naukowych, czyli być ciekawy dla czytelników czasopisma. Przygotowywany artykuł musi być dostosowany do wytycznych danego czasopisma. Należy przeczytać instrukcję i ściśle wg tego przygotować manuskrypt.
Pierwsza wersja artykułu musi być solidnie przygotowana i osadzona w tematyce journalu tak, aby nie było sytuacji „desk rejection”, czyli odmowy na etapie przeglądania artykułu przez redaktora.
Zarówno artykuł anglojęzyczny, jak i polski musi być dobrze napisany od strony językowej (dobrze na końcowym etapie, przed złożeniem artykułu przekazać go do proofreadera, najlepiej native UK lub US English, w zależności od wymogów czasopisma).
Coraz więcej czasopism przyjmuje pierwszą wersję artykułu w dowolnym formacie ("your paper your way"), ale wiele wymaga konkretnego formatu – sposobu przygotowania abstraktu, podziału na sekcje, stylu bibliografii, ograniczonej liczby słów. Zwraca się uwagę, jakie cytowane są w nim prace. Jeśli przykładowo cytujemy 10 pozycji, z czego 9 jest w języku polskim - odrzucenie artykułu jest wielce prawdopodobne. Trzeba się z tymi wytycznymi zapoznać i drobiazgowo ich przestrzegać. Jeśli są rozbieżności miedzy wymogami czasopisma a napisanym przez nas artykułem, oczywiście należy go poprawić.
 
 

Krok 2

Czas oczekiwania na publikację

 
Czas jaki zajmuje publikacja jest bardzo zróżnicowany i silnie zależny m. in. od dyscypliny wiodącej czasopisma i od tego, jak szybko wpłyną recenzje. Co do zasady,  wysoko płatne czasopisma z open access dużo szybciej publikują (i decydują o wydaniu) niż te tradycyjne (tygodnie vs miesiące). Najszybciej – chyba interdyscyplinarne, zahaczające o nauki o zdrowiu (bo tam publikowanie jest elementem wprowadzania na rynek nowych produktów, więc dynamika jest kompletnie inna).
 
Jednak sprawność i szybkość to nie są najlepsze kryteria wyboru czasopisma. Zależą one nie tylko od jakości nadesłanego artykułu, ale również od procedur poszczególnych wydawnictw. Jeśli jest dobry artykuł, a recenzenci w miarę sprawnie prześlą swoje uwagi, to taki proces zdecydowanie będzie szybszy. "Sprawnie" działają najlepsi wydawcy, np. Elsevier. Wyraźnie „szybko i sprawnie" od pozostałych publikują czasopisma pobierające wysokie opłaty za publikację. Przykładem jest wydawnictwo MPDI z opłatą średnio 10 tys. (Sustainability, Societies - wydawca ma kilkadziesiąt czasopism https://www.mdpi.com/), gdzie czas recenzji jest rzeczywiście bardzo krótki (często poniżej miesiąca).
Czasopisma często publikują statystyki o przeciętnym czasie oczekiwania na recenzję i na publikację zaakceptowanego artykułu. Daty te najczęściej są także publikowane przy artykułach, na tej podstawie można przybliżyć, ile dany proces będzie trwał (choć oczywiście nie wiadomo, czy będzie jedna runda recenzji, czy więcej). Wobec długiego czasu oczekiwania na recenzję wskazane jest prowadzenie prac równolegle – tj. jednoczesna praca nad wieloma artykułami.
 

Krok 3

Praktyka publikacyjna

Decydując się wysłać artykuł do czasopisma powinniśmy zwrócić uwagę na ich profil merytoryczny, Impact Factor, liczbę punktów MNiSW i rozpoznawalność w środowisku – bardziej niż czas oczekiwania na recenzję.
Dobrą wskazówką może być na przykład, w jakich czasopismach opublikowane zostały artykuły, na które się powołujemy – zwłaszcza te relatywnie nowe
Na pewno trzeba liczyć się z tym, że proces recenzyjny jest bardzo silnie losowy, a prawdopodobieństwo sukcesu – małe. Dlatego dla każdego tekstu warto przygotować listę (kilku) „sensownych” czasopism, do których tekst mógłby pasować, uporządkowaną według preferencji.
Można też próbować publikacji w wydawnictwach pokonferencyjnych (journal ma wówczas umowę z organizatorami konferencji - należy to wcześniej sprawdzić), ale publikuje się w nich z reguły nie wszystkie, ale kilka najlepszych artykułów).
Należy unikać tzw. drapieżnych czasopism. Do pracowników naukowych przychodzą czasem maile z takimi propozycjami, że „szybko, wysoki IF”, ale jak sprawdzi się ISSN to okazuje się, że czasopismo nie istnieje. Oczywiście takie czasopisma są wysokopłatne. Wiele się podszywa pod popularne czasopisma. Należy to dokładnie sprawdzić. 
 


Materiał został przygotowany w oparciu o doświadczenia naukowców z SGH