fot. Maciej Górski
Profesor Janina Jóźwiak - laudacja
W rozwoju państwa i narodu rola wybitnych jednostek jest niepodważalna, a
istnieją takie momenty w historii, w których od działań (ale i
zaniechań) tych jednostek zależy przyszły los całego społeczeństwa.
Chodzi mi tu nie tyle o czyny wielkie i heroiczne lecz takie, które
podjęte w imię dobra wspólnego owocują nim i przynoszą pożytek
obywatelom. Monteskiusz powiedział: "Większość dobrych skutków natura i
polityka osiągają bez hałasu, w sposób niedostrzegalny dla oczu nawet
tych, którzy skutki te odczuwają". Takie działania usuwają przeszkody na
drodze rozwoju społecznego i pozwalają na zmierzanie w kierunku
dobrobytu obywateli. Takie też działania, wbrew pozorom, zauważane są
przez historię i doceniane przez potomnych.
O formacie polityka i jego roli w historii swojego kraju świadczą nie
tylko rozmiary popularności, wielkie gesty w czasach napięć i burzy, ale
też umiejętność podejmowania trudnych decyzji w czasach spokoju -
decyzji i działań właśnie na rzecz dobra wspólnego.
Joseph Jacques Jean Chretien z pewnością należy do tych polityków,
którzy takie trudne decyzje umieją podejmować i z pewnością dzięki nim
zapisał się już w historii politycznej Kanady.
Karierę polityczną Jean Chretien rozpoczął jako młody człowiek. W wieku
29 lat w 1963 r. został wybrany deputowanym do kanadyjskiej, Izby Gmin
jako reprezentant okręgu wyborczego Saint-Maurice-Lafleche. Ponowny
wybór zapewnił sobie podczas wyborów 1965 r. Był już wówczas aktywnym i
znanym w Quebecu działaczem Partii Liberalnej Kanady, jednego z dwóch
najstarszych ugrupowań kanadyjskich, powstałego w 1873 r.
W rezultacie zwycięskich dla liberałów wyborów Jean Chretien został
mianowany w lipcu 1965 r. Sekretarzem Parlamentarnym Premiera Lestera
B.Pearsona, osoby niezwykle zasłużonej dla Kanady i polityki
międzynarodowej, laureata Pokojowej Nagrody Nobla w 1957 r. Od stycznia
1966 r. J. Chretien był Sekretarzem Parlamentarnym Ministra Finansów, a w
kwietniu 1967r. objął stanowisko Ministra Stanu przy Ministrze
Finansów. W dniu 18 stycznia 1968 r. został powołany na swoje pierwsze
stanowisko ministerialne - Ministra Dochodów Kanady. Sprawowanie tych
funkcji pozwoliło mu zdobyć doświadczenie we władzach wykonawczych,
którego nie mógłby uzyskać będąc deputowanym do parlamentu.
Również w kolejnych wyborach do Izby Gmin, które miały miejsce 25 czerwca 1968 r. uzyskuje mandat.
W dniu 6 lipca 1968 r. Jean Chretien zostaje zaprzysiężony, jako
Minister Spraw Indian i Rozwoju Regionu Północy, które to stanowisko
sprawował aż do dnia 8 sierpnia 1974r., kiedy to po kolejnym uzyskaniu
mandatu do Izby Gmin w wyborach 1974 r., został mianowany Ministrem
Skarbu. W czasie sprawowania tej funkcji doprowadził do opracowania
Białej Księgi na temat polityki rządu kanadyjskiego wobec Indian oraz do
utworzenia w Kanadzie 10 nowych parków narodowych. Od 14 września 1976
r. obejmuje tekę Ministra Przemysłu i Handlu, a rok później, 16 września
1977 r. zostaje Ministrem Finansów i sprawuje tę funkcję do 4 czerwca
1979r. Współpracuje w całym tym okresie ściśle z Premierem Pierrem
E.Trudeau identyfikując się z koncepcjami zmierzającymi do rozładowania
konfliktu pomiędzy Quebec a resztą kraju, wprowadzeniem języka
francuskiego, jako języka urzędowego w całej Kanadzie i akcentowaniem
dwujęzycznego i dwukulturowego charakteru społeczeństwa czy zwiększeniem
inwestycji federalnych w prowincji Quebec z jednoczesnym utrzymaniem
zasad federalizmu i silnego rządu centralnego.
W okresie 1968-1979 Jean Chretien sprawuje wspomniane wyżej urzędy
ministerialne należąc jednocześnie do czołowych polityków swojej partii.
Mimo, iż Partia Liberalna oddaje na krótko władzę po wyborach
parlamentarnych w 1979r., Jean Chretien zostaje w nich wybrany po raz
szósty na deputowanego do Izby Gmin.
Po wyborach w dniu 18 lutego 1980 r., w których odniósł bezprecedensowy
sukces w swoim okręgu wyborczym, zostaje mianowany w dniu 3 marca 1980
r. Ministrem Sprawiedliwości i Prokuratorem Generalnym Kanady oraz
Ministrem Stanu ds. Rozwoju Społecznego.
W tym samym czasie (1980-82) Jean Chretien sprawuje dodatkowo funkcję
Ministra odpowiedzialnego za negocjacje konstytucyjne. Miały one na celu
wypracowanie rozwiązań w trzech kwestiach: po pierwsze, przeprowadzenia
procesu kanadyzacji konstytucji ("uojczyźnienia" konstytucji -
patriatioń) polegającej na przejęciu przez Kanadę suwerenności nad
uchwalaniem konstytucji i dokonywaniem w niej zmian bez udziału
parlamentu brytyjskiego, po drugie, przyjęcia przez wszystkie lub
większość prowincji proponowanej przez rząd federalny procedury
dokonywania zmian w aktach konstytucyjnych, w której to procedurze
główną rolę odgrywać miał parlament i rząd federalny oraz po trzecie,
uzgodnienie ostatecznej treści i sposobu uchwalenia Aktu Konstytucyjnego
zawierającego m.in. Kartę Praw i Wolności (Charter of Rights and
Freedoms) obywateli Kanady. Mimo wielu trudności, konfliktów i oporu
części prowincji udało się, między innymi, dzięki stanowczości głównego
ministra odpowiedzialnego za negocjacje konstytucyjne z władzami
prowincji, doprowadzić do realizacji tych trzech celów i uroczystego
podpisania w dniu 17 kwietnia 1982 r. przez królową Elżbietę II,
Premiera Kanady, a także m.in. Ministra Jeana Chretiena, Proklamacji
potwierdzającej suwerenność Kanady nad jej konstytucją i wejście w życie
Aktu Konstytucyjnego 1982 r., zawierającego także wspomnianą Kartę Praw
i Wolności. Fakt ten Pan Premier Chretien uważa za jedno z
najważniejszych osiągnięć w swojej karierze. Podpis J. Chretiena na
Proklamacji znalazł się bezpośrednio pod podpisem królowej angielskiej,
co już wówczas potwierdzało jego rolę w historii politycznej kraju.
W tym samym roku 1982, 10 września, został mianowany na kolejne
stanowisko rządowe - Ministra Energii, Kopalin i Zasobów Naturalnych,
zaś w czerwcu 1984 r. J. Chretien został mianowany Wicepremierem Kanady i
Sekretarzem Stanu Spraw Wewnętrznych. Po kolejnych wyborach
parlamentarnych, które odbyły się 4 września 1984 r Jean Chretien zdobył
mandat deputowanego w swoim tradycyjnym okręgu wyborczym Saint-Maurice,
uzyskując największy procent oddanych głosów spośród kandydatów Partii
Liberalnej i w opozycyjnym "gabinecie cieni" został oponentem Ministra
Spraw Wewnętrznych.
W dniu 27 lutego 1986 r. Jean Chretien rezygnuje z mandatu w Izbie Gmin i
przerywa swoja działalność polityczną, wycofując się z życia
publicznego. Powie później, że była to o wiele trudniejsza decyzja, niż
wejście w działalność polityczną. Do polityki powraca zachęcony przez
przyjaciół i wpływowe osoby z Partii Liberalnej po czterech latach
nieobecności, by ubiegać się o przewodnictwo Partii Liberalnej. Na
ogólnokrajowej konwencji partyjnej w dniu 23 czerwca 1990 r. zostaje
wybrany na lidera partii. W kolejnych wyborach parlamentarnych uzyskuje
mandat deputowanego do Izby Gmin z okręgu wyborczego Beausejour w Nowym
Brunszwiku i w dniu 21 grudnia 1990 r. zostaje zaprzysiężony jako Lider
Opozycji w Izbie Gmin.
Wybory parlamentarne w dniu 25 października 1993 r., pierwsze dla Partii
Liberalnej pod kierownictwem J. Chretiena, zakończyły się jej dużym
sukcesem, największym od 1949 r., bowiem partia uzyskała 177 mandatów na
295 miejsc w Izbie Gmin. Jean Chretien 4 listopada został zaprzysiężony
jako Premier Kanady.
Swoją popularność po czterech latach kierowania rządem potwierdził w
wyborach parlamentarnych z 2 czerwca 1997 r., kiedy Partia Liberalna
ponownie uzyskała bezwzględną większość mandatów w Izbie Gmin, a sam
Premier zwyciężył w swoim okręgu wyborczym St-Maurice. Przewodniczenie
rządowi federalnemu i Partii Liberalnej nie spowodowało spadku zaufania
kanadyjczyków do swojego Premiera i jego działania są zdecydowanie
akceptowane przez większość.
Jean Chretien otrzymał w trakcie wielu lat swojej kariery politycznej
szereg wyróżnień i tytułów honorowych uczelni kanadyjskich i
zagranicznych. Decyzją Senatu Akademickiego, Szkoła Główna Handlowa
wpisuje się na listę uczelni, które doceniły zasługi Pana Premiera Jean
Chretiena.
Kiedy Szkoła Główna Handlowa podjęła w 1990 roku trud reformowania
Uczelni dla uczynienia z niej nowoczesnej europejskiej i międzynarodowej
instytucji edukacji wyższej, spotkała się z poparciem wielu środowisk
akademickich na świecie. Jednym z pierwszych deklarujących chęć
współpracy z nami było kanadyjskie środowisko akademickie,
reprezentowane przez Canadian Consortium of Management Schools. Bardzo
szybko z deklaracji wyniknęły działania i już w 1992 roku ruszył Program
Polsko-Kanadyjski, którego celem było i jest wspomagania rozwoju
gospodarki wolnorynkowej w Polsce poprzez nauczanie nowoczesnych
systemów zarządzania biznesem, finansów, marketingu. Program ten jest
sponsorowany przez Rząd Federalny Kanady.
W ciągu prawie 7 lat współpracy Szkoły z uczelniami kanadyjskimi
kilkudziesięciu pracowników SGH odbyło staże naukowe w Kanadzie,
kilkudziesięciu profesorów kanadyjskich wygłosiło wykłady w SGH,
publikowano wspólne książki, prowadzono wspólne badania.
Program Polsko-Kanadyjski w znaczącym stopniu przyczynił się do
modernizacji Biblioteki Szkoły - finansowo, materialnie, a także szkoląc
pracowników Biblioteki. Program Canadian Master of Business
Administration ma już prawie 100 absolwentów i zamierza wypromować
kolejnych 100 do roku 2000.
To są tylko suche informacje i dane, za którymi kryje się ogrom pracy i
zaangażowania intelektualnego naszych kanadyjskich przyjaciół.
Nadając tytuł doktora honoris causa Szkoły Głównej Handlowej Premierowi
Kanady, Panu Jean Chretienowi, Senat SGH wyraża nie tylko uznanie dla
Jego osobistych dokonań, ale i wdzięczność dla Rządu i środowiska
akademickiego Kanady za wszechstronne, finansowe i intelektualne
wsparcie, jakiego Szkoła doznała w wyjątkowym w jej historii okresie
gruntownych przeobrażeń.
Z recenzji Profesora Andrzeja Całusa
Osoba Premiera Rządu Kanady Jeana Chretiena jest dobrze znana w polskich
środowiskach zajmujących się międzynarodowymi stosunkami, zarówno
politycznymi, jak i gospodarczymi. Znajomość ta występuje zwłaszcza
wśród pracowników naukowych Szkoły Głównej Handlowej. Dzieje się tak za
sprawa tego, że Rząd Kanadyjski kierowany przez Premiera Jeana Chretiena
zarówno sprzyja Polsce w jej staraniach o odzyskanie jej należnego
historycznie miejsca w rodzinie państw demokratycznych, jak też
zabezpiecza dogodne warunki dla rozwijania się wielokierunkowej
współpracy między kadrą, naukowo-dydaktyczna Szkoły Głównej Handlowej a
odpowiednimi instytucjami czy środowiskami akademickimi Kanady.
Dobrą "wizytówkę" dla Jeana Chretiena stanowi jego praca
autobiograficzna, "Prosto z serca" (Straight from the Heart). Z jej
lektury wyłania się obraz człowieka nie tylko głęboko zaangażowanego w
pomyślny rozwój Kanady, ale również osoby o racjonalnym oraz uczciwym
spojrzeniu na politykę i sprawy człowieka. Świadczy o tym m.in. zarówno
sposób, w jaki zajął się sprawą Indian, rdzennej ludności Kanady, jak i
jego podejście do rozwiązywania problemu obywateli Kanady pochodzenie
francuskiego (do których sam należy) w ramach struktury Kanady jako
państwa federalnego. W pierwszym przypadku na podkreślenie zasługuje
zrozumienie przez niego, że stworzenie dla ludności indiańskiej
właściwych warunków życia nie może oznaczać jej pełnej asymilacji z
innym grupami etnicznymi społeczności kanadyjskiej, ale wymaga
wypracowania rozwiązań gwarantujących zachowanie własnego dziedzictwa
kulturowego i własnej tożsamości plemion indiańskich. Jeżeli natomiast
chodzi o sposób zaangażowania się J. Chretiena w rozwiązywanie problemu
obywateli Kanady pochodzenia francuskiego, to charakteryzuje je
przeciwdziałanie tendencjom separatystycznym i sprzyjanie pojednaniu
narodowemu poprzez zapewnienie pełnego równouprawnienia Kanadyjczyków
pochodzenia francuskiego i angielskiego w ramach Kanady jako państwa
federalnego.
Z lektury książki "Prosto z serca" wyłania się, ujmując ogólnie,
osobowość człowieka, który wywodząc się ze środowiska ludzi pracy,
konsekwentnie i z uporem realizuje politykę liberalną we właściwym
rozumieniu tego pojęcia.
W środowisku ekonomicznych szkół wyższych w Polsce jest dobrze znane, że
między ośrodkami akademickimi Kanady a Szkołą Główną Handlową istnieje
coraz szerzej rozwijająca się wszechstronna współpraca, między innymi w
takich sprawach jak: wymiana pracowników naukowo-dydaktycznych, wymiana
doświadczeń w zakresie programów i metod nauczania oraz pomoc ze strony
kanadyjskiej przy wzbogacaniu zbiorów bibliotecznych jak też
unowocześnianiu sprzętu niezbędnego do prowadzenia badań i dydaktyki,
odpowiadającego najnowszym osiągnięciom technicznym. Za czasów
kierowania Rządem Kanady przez Jeana Chretiena współpraca ta wzmocniła
się i nabrała dużego "rozmachu".
Szkoła Główna Handlowa, najstarsza i największa w Polsce wyższa uczelnia
ekonomiczna, ma w programie swych studiów i badań wszystkie dziedziny, w
których są umiejscowione zaprezentowane wyżej osiągnięcia Jeana
Chretiena. Dziedziny te są szczególnie silnie reprezentowane przez takie
Kolegia jak: Kolegium Zarządzania i Finansów oraz Kolegium Gospodarki
Światowej, a wśród kierunków studiów znajduje się kierunek
międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych. Warto również
zaznaczyć, że wśród tematów badawczych pracowników SGH ważne miejsce
zajmują zagadnienia ochrony środowiska naturalnego. Można zatem przyjąć,
że gdyby J. Chretien ukończył studia wyższe w Polsce, to byłby z
pewnością absolwentem Szkoły Głównej Handlowej.
Szkoła Główna Handlowa należy do tych ośrodków kształcenia
akademickiego, których absolwenci, w tym również doktorzy zajmują
wysokie stanowiska we władzach publicznych zarządzających Polską, a
zwłaszcza jej sprawami gospodarczymi. Doktorzy SGH pełnili i pełnią
funkcje premiera, wicepremierów i ministrów w Rządzie Rzeczypospolitej
Polskiej. Funkcje te i związane z nimi kariery polityczne są, w pełni
porównywalnymi z funkcjami i kariera polityczną Jeana Chretiena.
Zaprezentowane w recenzji osiągnięcia Jeana Chretiena stanowią ważny
argument za przyznaniem Premierowi Kanady Jean Chretienowi tytułu
doktora honoris causa wyższej szkoły ekonomicznej, jak również za tym,
aby był to doktorat honoris causa Szkoły Głównej Handlowej. Przyznanie
takiego tytułu Jean Chretienowi stanowić będzie liczące się wzbogacenie w
gronie działaczy sprawujących wysokie urzędy państwowe, grupy
wychowanków SGH z tytułem naukowym doktora nauk ekonomicznych.
Z recenzji Profesora Marka Safiana
Pan Jean Chretien jest bez wątpienia współtwórcą współczesnej
kanadyjskiej koncepcji federacyjnej. Koncepcji, której zasadniczym
przesłaniem zdaje się być skojarzenie zasady autonomii poszczególnych
członów Federacji z ideą wspólnego państwa, w którym respektowane są
istotne, wspólne dla całego społeczeństwa kanadyjskiego wartości i
rozwiązania. Trzeba przytoczyć w tym miejscu własne wyznanie Pana Jean
Chretien, w którym tak dobrze potrafił przeprowadzić rozróżnienie
pomiędzy nacjonalizmem stojącym zawsze w opozycji do budowy wspólnego,
wielokulturowego państwa a patriotyzmem: "Nationalism is the hatred of
others. Patriotism is the love of your own kind" i dodaje "that has been
one of my mottoes in politics, and all my speeches in Quebec were
positive expression of my love for Canada in one way or another"
(Straight of the heart. s. 147).
Jean Chretien należy do tych wybitnych mężów stanu, którzy doskonale
rozumieją, że uniwersalność, tworzenie wspólnoty narodowej w ramach
jednego państwa nie musi pozostawać w opozycji do różnorodności,
dwujęzyczności, wielokulturowości społeczeństwa. Może ono bowiem zawsze
czerpać swoje inspiracje z różnorodnych źródeł: odmiennych tradycji,
kultury i obyczaju, i to jest jego prawdziwe bogactwo. Znowu warto
przypomnieć słowa samego Jean Chretien, w których jakże trafnie zauważa:
"I talked about Canada 's tradition of sharing its wealth among
regions; I talked about Canada's advantage in having a link with two of
the greatest Ianguages and cultures in the world; and I talked about the
personal satisfaction of being bilingual and bicultural ..." (tamże, s.
147).
Tkwi w tym stwierdzeniu podkreślającym znaczenie wpływów różnych kultur i
języków dla kształtowania się tożsamości kanadyjskiej ważne,
ogólniejsze przesłanie, którego adresatem są przecież nie tylko
politycy, ale i współczesne społeczeństwo, w których występuje
krzyżowanie się kultur i różnorodnych tradycji (tak przecież wyraźnie
odczuwane w samej Kanadzie przez każdego, kto tam przybywa). Umiejętność
budowania konsensusu opartego na wzajemnym szanowaniu wspólnych
wartości, zasad demokracji i praw człowieka, pluralizmu jest istotnym
doświadczeniem również dla starych społeczeństw europejskich -dzisiaj
tak silnie zaangażowanych w budowę wspólnej Europy.
Jean Chretien reprezentował konsekwentnie na swojej drodze politycznej
ten właśnie kierunek myślenia i działania, zmierzający do uzgodnienia
dwukulturowości i dwujęzyczności Kanady z ideą państwa federacyjnego.
Doświadczenia stąd płynące mają charakter uniwersalny, są szczególnie
ważne w dzisiejszym świecie, w którym tożsamość i własna tradycja muszą
koegzystować z tendencjami w kierunku globalizacji kultury, powszechnej
wymiany informacji, umiędzynarodowieniem rynków, uniwersalizacji
rozwiązań prawnych i struktur organizacyjnych, w tym tworzenia
wspólnych, ponadpaństwowych organizacji. W świecie, w którym następuje
upowszechnienie wzorców zachowania i obyczaju, ale w którym zarazem
dostrzega się coraz silniejsze przywiązanie do własnych odrębności
kulturowych i tradycji.
Jean Chretien należy do grona tych ludzi życia publicznego, którzy cenią
sobie szczególnie wartości, coraz rzadziej we współczesnym świecie
polityki respektowane, takie jak uczciwość, rzetelność w realizacji
zobowiązań zaciąganych wobec społeczeństwa przez ugrupowania polityczne
sprawujące rządy, służebność władzy wobec własnego kraju. Dlatego może,
jak sam to zawsze podkreślał, unikał za wszelką cenę składania
ekstrawaganckich i nierealistycznych obietnic, których jedynym celem
mogłyby być doraźne sukcesy polityczne, ale których konsekwencją byłoby
zarazem załamanie zaufania społeczeństwa do władz publicznych.
Przywrócenie tego zaufania, wiary w uczciwość, rzetelność i użyteczność
władz publicznych stanowiło jeden z ważnych celów działań podejmowanych
przez Jean Chretien na arenie publicznej, zarówno w charakterze członka
rządu, jak i następnie premiera Kanady. Takie właśnie podejście odróżnia
polityka od męża stanu, jak bowiem trafnie zauważa się: Polityk myśli o
następnych wyborach. Mąż stanu -o następnych pokoleniach.
Jakże aktualnie brzmią dzisiaj słowa Premiera Jean Chretien, które można
odnieść nie tylko do społeczeństwa kanadyjskiego "Canadians don't
expect miracles. They expect judgment, integrity, and hard work. I can
create that atmosphere of contidence, then we will feel good about
ourseIves again, and through millions and millions of positive decisions
made evew day by every one of us, we will be able to resolve most of
the diffculties we now face" (tamże, s. 238).
W zdaniach tych zawiera się w istocie pozytywny, uniwersalny program
działań każdej władzy publicznej w demokratycznym państwie. Czy nie jest
tak, jak się niekiedy zauważa, że demokracja wynika z przeświadczenia,
że w zwykłych ludziach tkwią niezwykłe możliwości.
Po kilkudziesięciu latach braku suwerenności, kiedy wreszcie
odzyskaliśmy w Polsce ponownie możliwość stanowienia o sobie i mamy
własny, demokratycznie wybrany rząd potrafimy w pełni docenić wartości
życia publicznego, do których odwołuje się Jean Chretien, a w tym
znaczenie wartości jaką jest wiarygodność społeczna władzy, której
powierzamy rządzenie krajem.
W akcie przyznania Panu Premierowi Jean Chretien zaszczytnego tytułu
doktora honoris causa Szkoły Głównej Handlowej dostrzegam nie tylko
wyrażenie szacunku dla Jego wybitnych osiągnięć jako męża stanu, ale
również wyrażenie podziwu dla osiągnięć Jego kraju, w którym demokracja i
poszanowanie praw człowieka splatają się z wysoką jakością życia
obywateli oraz umiejętnością stawienia czoła wielkim wyzwaniom
współczesności.
Przemówienie Premiera J. Chretiena
Czuję się uhonorowany faktem, ze tak wielu polskich naukowców i
studentów zajmujących się Kanadą przybyło dzisiaj z całej Polski do
Warszawy, aby wziąć udział w tej uroczystości. Cieszę się bardzo z
obecności ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej w Kanadzie, wybitnego
wychowanka tej szkoły i jednego z jej największych propagatorów.
Ma on po temu słuszne powody. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest
jedną z czołowych kuźni talentu, kwalifikacji i umiejętności
przewodzenia, które są siłą napędową obecnego odrodzenia Polski. Kanada
miała swój udział w finansowaniu rozwoju programu Executive MBA na tej
uczelni. Mam dziś przyjemność potwierdzić nasze dalsze zaangażowanie w
ten program poprzez drugą fazę naszego wspólnego projektu.
Gdy dowiedziałem się, że Szkoła pragnie nadać tytuł honoris causa
Premierowi Kanady poczułem się, mówiąc skromnie, niezwykle dumny.
Powinienem dodać, ze uhonorowanie mnie przez tak wspaniałą instytucję
zadziwiłoby wielu moich nauczycieli z chłopięcych lat. Każdy z nich
mógłby zaświadczyć, że moje zaangażowanie w naukę w szkole było
-zróżnicowane - mówiąc oględnie.
Moja obecna wizyta w Polsce jest pierwszą wizytą premiera Kanady w tym
kraju. Ma ona miejsce 80 lat po odrodzeniu się nowoczesnego Państwa
Polskiego oraz pod koniec dekady wyjątkowych zmian w całej Europie.
Wyróżnienie, które mnie właśnie spotyka uświadamia mi olbrzymie zmiany,
jakie zaszły w Polsce w okresie zaledwie kilku lat. Kanada jest dumna,
że mogła być z tymi zmianami związana.
Nasze związki z Europą są głębokie. Są to związki pochodzenia, rodziny,
historii i wspólnych wartości. Leżą one u podstaw naszej tożsamości
narodowej i naszej historii. Większość Kanadyjczyków urodziła się na tym
kontynencie lub ma tu korzenie. Wśród nich jest prawie 800 000
Kanadyjczyków polskiego pochodzenia. Osadnictwo polskie w Kanadzie sięga
ponad sto lat wstecz. Ciężka praca, marzenia i wizja Kanadyjczyków
polskiego pochodzenia miały zasadniczy udział w tworzeniu Kanady jako
zamożnego i zróżnicowanego narodu, którym jesteśmy dzisiaj.
W ciągu tego stulecia milion kanadyjskich ochotników ryzykowało życie w
dwóch strasznych wojnach, aby bronić wolności w Europie. Ponad sto
tysięcy z nich nie wróciło do domu. W czasie Drugiej Wojny Światowej
oddziały kanadyjskie i polskie walczyły ramię w ramię w wielu
kampaniach. Wezmę dziś udział w specjalnej uroczystości, upamiętniającej
więzy wyrosłe na bazie tej wspólnej ofiary.
W czasie ciemnych dni zimnej wojny, jako członek-założyciel NATO, Kanada
pracowała w sposób zaangażowany i twórczy dla zachowania bezpieczeństwa
i stabilizacji w Europie oraz dla rozładowania napięcia
międzynarodowego.
Mury ideologii runęły w sposób dramatyczny. Jednym z powodów była długa i
odważna walka Polaków o wolność. Świat ma u Was za to dług
wdzięczności. Jednak nawet w nowej rzeczywistości istnieją
niebezpieczeństwa. Dlatego Kanada uważa NATO za zasadniczy element
stabilizacji w nowej Europie. Dlatego też zdecydowanie popieraliśmy i
pierwsi ratyfikowaliśmy przyjęcie Polski, Czech i Węgier do NATO. Ten
historyczny rozdział w historii Paktu będzie już wkrótce formalnie
zakończony.
We wczesnych latach siedemdziesiątych Kanada była aktywnie zaangażowana w
proces helsiński, który dał początek obecnej Organizacji Bezpieczeństwa
i Współpracy w Europie. Organizacja ta, nie będąc już dłużej polem
zadawnionej rywalizacji między Wschodem a Zachodem, stała się kluczem do
rozwiązywania współczesnych wyzwań w Europie. W zeszłym roku, jako jej
przewodniczący, minister spraw zagranicznych Bronisław Geremek musiał
zmagać się z istotnymi problemami, jak na przykład straszny konflikt w
Kosowie, który nawet teraz, gdy wygłaszam te słowa, rozwija się w bardzo
niepokojący sposób. Chciałbym złożyć ministrowi Geremkowi wyrazy
uznania za doskonałe przewodnictwo.
Panie i Panowie, marsz historii odbywa się często w sposób tajemniczy i
trudny do przewidzenia, pozornie wbrew logice, stanowiąc wyzwanie dla
ludzkiej wyobraźni, pozostawiając nas w pokorze. Wydarzenia ostatniej
dekady w Europie dobitnie o tym świadczą.
Dziesięć lat temu Kanada i Polska należały do przeciwnych paktów
militarnych, utrzymujących miliony żołnierzy po obu stronach
ideologicznego podziału, który wydawał się wieczny. W mgnieniu oka
podział ten został zmazany. Jednak nadal żyjemy z pozostałościami
historii i stawimy czoła wielu trudnym wyzwaniom.
Wprawdzie większa część Europy żyje w pokoju, jednak w pewnych regionach
nadal trwają niepokojące konflikty, często spowodowane podziałami
etnicznymi. Bośnia, Kosowo i Albania są tylko najbardziej oczywistymi
przykładami.
Ponadto, w niektórych krajach przemiany demokratyczne nie zostały
jeszcze zakończone. Jak wiecie, demokracja oznacza więcej niż
przeprowadzanie wyborów. Oznacza ona także praworządność i szacunek dla
praw człowieka, wliczając w to prawa mniejszości.
Europa stworzyła szereg mechanizmów, aby podołać tym głęboko
zakorzenionym problemom. Dwa z nich to Rada Europy i OBWE. Jednak jest
oczywiste, że potrzebne są bardziej skuteczne wysiłki, aby korzyści
płynące z prawdziwej demokracji, stabilizacji społecznej i
bezpieczeństwa osobistego mogły stać się udziałem całego kontynentu.
Kanadyjczycy to rozumieją. Dlatego kanadyjskie oddziały pokojowe służą w
Bośni od roku 1993. Dlatego Kanadyjczycy biorą udział w misji w
Kosowie.
Chciałbym dzisiaj wyrazić szczególne uznanie dla wkładu Polski w budowę wspólnego europejskiego domu.
Przez ostatnie dziesięć lat świeciliście wspaniałym przykładem.
Ugruntowaliście kwitnący i efektywny system demokratyczny,
ugruntowaliście niezależną władzę sądowniczą, rozwinęliście efektywną
politykę współpracy z sąsiadami, włączyliście się aktywnie w operacje
pokojowe, zapewniliście siedzibę właśnie tu w Warszawie dla Biura
Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE. A także, ku mojej
wielkiej osobistej satysfakcji, Polska podpisała Konwencję Ottawską o
zakazie używania min przeciwpiechotnych.
Poprzez przemiany wolnorynkowe Polska daje też przykład narodom Europy
Wschodniej i Środkowej. Kanada obserwuje z podziwem wytrwałość kolejnych
polskich rządów na drodze reform gospodarczych, prowadzonych nawet za
cenę bolesnych wyrzeczeń. Fakt, że jesteśmy obecnie partnerami w
Światowej Organizacji Handlu oraz w Organizacji Współpracy i Rozwoju
Gospodarczego jest miarą Waszego sukcesu.
Zdajemy sobie sprawę, że pozostało jeszcze wiele ciężkiej pracy do
zrobienia. Dla przykładu, wejście Polski do Unii Europejskiej będzie
wymagało kolejnych trudnych decyzji i przekształceń. Jednak Kanada
uważa, jak zapewniłem wczoraj pana premiera Buzka, że przyszłość Polski
leży w ramach Unii Europejskiej i silnie popiera powiększenie tej
organizacji.
Kanada uważa też, że sukcesy polityczne i gospodarcze nakładają na
Polskę odpowiedzialne zadania w Europie Środkowej. Oczekujemy, że
zaangażujecie się w pomoc krajom bałtyckim, Rosji, Białorusi, Ukrainie i
krajom Europy Południowo-Wschodniej w przezwyciężaniu ich specyficznych
trudności.
Będąc przy tym temacie uważam, że jesteśmy winni naszym dzieciom i
historii możliwie największe starania w kierunku współpracy z Federacją
Rosyjską, zmagającą się z obecnym kryzysem gospodarczym.
Rosja posiada wyjątkowe zasoby ludzkie i naturalne oraz ogromny
potencjał gospodarczy i przemysłowy. Sukces Rosji w budowie trwałej
demokracji i gospodarki rynkowej zadecyduje, czy w przyszłości Europa
będzie strefą pokoju i dobrobytu, tak jak wszyscy tego pragniemy.
Gospodarka nakazowo-rozdzielcza nie sprawdziła się. Mamy wszyscy
obowiązek pomóc Rosji oprzeć się pokusie odwrotu, przekonując ją o
wartości utrzymania obecnego kursu, łagodząc stare podejrzenia i tworząc
nowy, trwały klimat zaufania i współpracy.
Panie i Panowie, myślę że nie ma bardziej silnego i bardziej przekonującego przykładu zmian zakończonych sukcesem niż Polska.
Jestem głęboko wzruszony godnością, jaką ta wspaniała instytucja
obdarzyła mnie, przedstawiciela narodu kanadyjskiego. Przyjmuję ją z
pokorą zdając sobie sprawę, że wprawdzie stopień naukowy nadany jest
mnie, lecz jego prawdziwą wartością jest potwierdzenie przyjaźni między
naszymi narodami.
Jak powiedziałem wcześniej, historia potrafi nas często zaskakiwać. Jest
tak dlatego, że prawdziwym motorem historii jest nie ideologia lub
filozofia, lecz ludzie: ich duch, ich odwaga i ich pragnienie wolności.
Taka jest historia ludzkości. Jest to historia świata w stuleciu pełnym
zamieci dziejowych i zmian. Jest to także historia narodów, wśród nich
zaś najbardziej Rzeczypospolitej Polskiej.